جدید ترین ها

دانلود بازی.نرم افزار.آموزش

جدید ترین ها

دانلود بازی.نرم افزار.آموزش

آموزش ساخت بازی با game maker (قسمت سوم)

یک مثال
بهتر است درابتدا بایک مثال خیلی ساده نحوه ی ساخت بازی در گیم میکر را ببینیم.فرض مابراین است که شما گیم میکر رادر حالتsimpleاجرا می کنید.اولین گام این است که بازی ای را که می خواهیم بسازیم،توصیف کنیم(همیشه باید درابتدا این کاررا انجام دهید؛این کار از زحمات بعدی شما جلوگیری می کند.)بازی خیلی ساده است:توپی است که بین دیوارها می جهد.بازیکن باید سعی کند تا برروی توپ کلیک کند هربار که او موفق شود یک امتیاز کسب می کند.
همانطور که به نظر می رسد مابه دوآبجکت متفاوت نیاز داریم :توپ ودیوار.همچنین به دو اسپرایت مختلف هم نیاز دار یم:یکی برای آبجکت دیوارودیگری برای آبجکت توپ.درپایان، می خواهیم وقتی موفق شدیم بر روی توپ کلیک کنیم صدایی را بشنویم.بازی فقط از یک اتاق استفاده می کند.(اگر خودتان نمی خواهید بازی را بسازید، میتوانید آنرا ازپوشه ی نمونه ها(Examples)با نام hit the ballبارگذاری کنید.)

بیایید اول اسپرایت ها را بسازیم.از نوار منو منوی Resourcesوسپس Create Spriteرا انتخاب کنید(همچنین می توانید از دکمه ای که در نوار ابزار وجود دارد نیز استفاده کنید).یک پنجره باز می شود.در قسمت Nameهرنامی را می توانید تایپ کنید؛ما تایپ می کنیم wall.برروی Load Spriteکلیک کنیدویک عکس مرتبط با دیوار راانتخاب کنید.حالا برروی Okکلیک کنید.از طریق مشابه اسپرایت توپ را هم بسازید.
حالا،ما صدارا وارد می کنیم.از منوی Resources،Create Soundرا انتخاب کنید(از نوار ابزار هم می توانید برروی علامت بلندگو کلیک کنید.)یک پنجره ی متفاوت باز می شود.در قستNameیک نام بدهید وبر رویLoad Soundکلیک کنید.انتخاب های خود را گوش کنیدو صدای مناسب رابرگزینیدوسپس Okرا بفشارید.
گام بعدی ساخت دو آبجکت است.ابتدا آبجکت دیوار را می سازیم.دوباره ازمنویResources،Create Objectرا انتخاب کنید.پنجره ای باز می شود که ازپنجره هایی که قبلاٌ دیده بودیم پیچیده تراست.در سمت چپ اطلاعات کلی آبجکت وارد می شود.یک نام به آبجکت بدهید وازقسمت انتخاب Sprite،اسپرایت دیوار را انتخاب کنید.چون که دیوار ثابت است ودرطول بازی درجای خودرا تغییر نمی دهد،باید گزینه ی solidراتیک بزنید.حال Okرا بفشارید.دوباره یک آبجکت بانام ballازهمان مسیری که گفته شد بسازید واسپرایت توپ رابرای آن برگزینید.ما توپ را ثابت نمی کنیم.لازم است که برای توپ حرکاتی را تعریف کنیم.دروسط پنجره یک لیست سفید ازاونت ها می بینید.زیر آن دکمه ی Add Eventاست. آن را فشار دهید.یک لیست از همه ی اونت های ممکن خواهیددید.Creation eventرابرگزینید.     
پس از انتخاب این اونت به لیست اونت ها اضافه می شود.در سمت راست همه ی اکشن های ممکن را در تعدادی گروه می بینید.از گروه moveاکشن 
.jpg  8 red arrows.jpg (اندازه: 12.57 KB / تعداد دفعات دانلود: 122) رابکشید ودرلیست اکشن ها رهاکنید.این اکشن آبجکت رادریک جهت خاص حرکت خواهد داد.پس ازرها کردن اکشن درلیست،یک پنجره بالا خواهدآمد که می توانید جهت حرکت رادرآن مشخص کنید.هر 8جهت رابرگزینیدتا یک جهت تصادفی اتفاق افتد.سرعت رادر قسمت Speedوارد کنید،8 سرعت مناسبی است.حالا Okرابفشارید.بنابراین توپ به محض ورود حرکتش راآغاز خواهد کرد.حالا ما باید تعریف کنیم که پس از برخورد توپ با دیوار چه اتفاقی بیفتد.دوباره Add Eventرافشاردهید.درلیست برروی Collisionکلیک کنید ودرمنویی که باز می شود آبجکت دیوار را انتخاب کنید.    
برای این اونت اکشنbounce 
.jpg  bounce.jpg (اندازه: 12.57 KB / تعداد دفعات دانلود: 119) را انتخاب کنید.(با نگه داشتن اشاره گر موس برروی هر کلید می توانید نام آن را مشاهده کنید.).درپایان باید وقتی راکه کلید چپ موس با توپ برخوردمی کندرا تعریف کنیم.ازAdd Event،Mouse وسپس از منویی که پایین می آید left button رابرگزینید.برای این اونت به چند اکشن نیازداریم:یکی برای صدا(در گروه اکشن هایmain1می توانید بیابید.)ویکی برای تغییر امتیاز(درگروهscore)ودوتا برای حرکت توپ دریک جهت تصادفی وجدید.(مانند وقتی تازه بوجود می آید.)برای اکشن صدا،در گروه اکشن های main1برروی play soundواز پنجره ی بازشده صدای مرتبط رابرگزینید.برای اکشن امتیاز،از گروه اکشن های Score،Set scoreرابکشید ودرلیست اکشن ها رها کنیدومقدارvalueرا1واردکنیدوRelativeراتیک بزنید.یعنی یکی به آخرین امتیاز اضافه کن.برای اکشن پرش به جهت تصادفی jump to random وبرای اکشن حرکت درجهت تصادفیmove fixed را(مانند حالتcreation)درلیست اکشن ها قراردهید.
آبجکت های ما آماده است.حالا وقت ساختن اتاق است.یک باردیگر ازمنویResource،Creat roomراانتخاب کنید.درسمت راست پنجره یباز شده یک اتاق خالی می بینید.درسمت چپ چندسربرگ را می بینید.یکی برای تنظیم پشت زمینه(background)یکی برای تنظیم مشخصات عمومی اتاق مانند عرض وارتفاع اتاق(setting)و سربرگ دیگر برای اضافه کردن آبجکت هابه اتاق است(object).درسربرگobjectاز قسمت انتخاب آبجکت یک آبجکت را میتوانید انتخاب کنید.با کلیک برروی هرقسمت ازاتاق آبجکت انتخاب شده ایجاد می شود.با راست کلیک برروی آبجکت ها می توانید آنها را پاک کنید.یک مرز مناسب با استفاده ازآبجکت دیوار در اتاق بکشید.در انتها یک یا دو آبجکت توپ دراتاق قراردهید.بازی ما آماده است.
حالاوقت آن است که بازی را آزمایش کنیم.دکمه یRun را بفشارید وببینید چه اتفاقی می افتد.اگر اشتباهی نکرده باشید توپ شروع به حرکت می کند.تلاش کنید تا بااشاره گر موس برروی توپ کلیک کنید وببینیدچه اتفاقی می افتد.با کلید<Esc>بازی متوقف می شود.
شما اولین بازی کوچک خودراایجادکردید.اما وقت آن است تا کمی بیشتر درباره ی گیم میکر بدانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد